Železničář / Zahraničí / Třetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdila
Třetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdila
13.2.2025 – autor: PETR SLONEK
Německé dráhy bojují se stále klesající přesností svých spojů. V loňském roce měl každý třetí vlak provozovaný společností Deutsche Bahn zpoždění. Přes 37 procent jich dorazilo se zdržením větším než 6 minut. Jedná se o nejhorší výsledek dopravce od roku 2003. Vlaky Deutsche Bahn tak jezdily nejméně přesně za posledních 21 let.
![Třetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdila](/assets/zeleznicar/zahranici/db256069.jpg)
Dopravce poskytl na vyžádání sledované údaje od roku 2003. Z nich vyplynulo, že včas do cílové stanice loni v Německu dorazilo 65,2 procenta všech dálkových spojů. Do té doby byl zatím v tomto směru nejhorší rok 2023, kdy včas přijelo pouze 64 procent spojů. Naopak nejlepších vý-sledků docílila DB v roce 2004, tehdy sledovaná hodnota přesáhla hranici 84 procent.
Za včasný vlak se podle platné metodiky považuje každý, který má v cílové stanici zpoždění men-ší než 6 minut. O poznání lépe si v tomto ohledu vede regionální doprava, kde loni bylo včasných 90,3 procenta spojů, a v roce 2023 dokonce 91 procent. I tak se ovšem jedná o zhoršení – ještě v roce 2020 bylo dochvilných 95,6 procenta regionálních vlaků a 81,8 procenta dálkových.
„Zhruba 80 procent všech zpoždění v dálkové dopravě v Německu je způsobeno zastaralou, poru-chovou a přetíženou infrastrukturou,“ okomentoval v deníku Standard nelichotivé výsledky mluvčí Deutsche Bahn.
Rychlé zlepšení v nedohlednu
Zároveň poukázal na plánované rekonstrukce železniční sítě. Do roku 2030 chce skupina DB AG zmodernizovat 41 frekventovaných koridorů. V roce 2024 správce infrastruktury začal s úsekem mezi Frankfurtem a Mannheimem – Riedbahn. Kompletní opravy mají také zajistit větší přesnost vlaků. „DB chce do konce roku 2027 zvýšit přesnost vlaků ICE a IC na 75 až 80 procent,“ upo-zornil mluvčí DB.
Odpovědný manažer Deutsche Bahn Philipp Nagl však nedávno tlumil naděje cestujících, že re-novace Riedbahn bude mít pozitivní přínos pro dálkovou dopravu. Patrný prý bude jen pro danou oblast. „V souvislosti s dálkovými vlaky a 10 tisíci kilometry tratí, po kterých jezdí, těch 70 kilo-metrů samozřejmě svět nezmění. Zajistí však systému značnou stabilitu.“
DB investovaly do infrastruktury v roce 2024 téměř 17 miliard eur, což je více než v minulých letech. „Pokud budeme v příštích dvou až třech letech pokračovat v investicích na této úrovni, sníží se náchylnost infrastruktury k poruchám a vzroste kvalita služeb v celé síti,“ uvedl generální ředitel železniční společnosti InfraGo.
Odškodnění v řádu stovek milionů
Podle DB byla doprava přinejmenším během vánočních svátků stabilní, plynulá a překvapivě přesná. Ve dnech 24. a 25. prosince byla přesnost dálkových spojů více než 80 %. To znamená, že vlaky byly výrazně přesnější, než je roční průměr. Hlavním důvodem byla pravděpodobně nižší stavební činnost během svátků a méně nákladních vlaků, s níž se dálkové dělí o kapacitu sítě. Kromě toho se podařilo díky novým vlakům zvýšit počet míst k sezení na dálkových spojích.
Zpoždění těchto vlaků však pro DB představuje další výdaje. Generální ředitel Deutsche Bahn Richard Lutz nedávno řekl, že v roce 2024 bude cestujícím náležet „trojciferná milionová částka“ na odškodnění.
Kolaps při mistrovství Evropy
Se značnou nedochvilností se DB potýkaly i během loňského Mistrovství Evropy ve fotbale v Německu. Jen v červnu měl zpoždění téměř každý druhý vlak. Míra dochvilnosti činila 52,9 procenta. Nespolehlivost železnice pocítili jak fanoušci, tak týmy. Například nizozemský celek musel kvůli více než dvouhodinovému zpoždění cestovat na semifinále místo vlakem narychlo letadlem. Na začátku turnaje stovky rakouských fanoušků uvízly v Bavorsku, protože rekonstruk-ce tamní trati nebyla dokončena včas. Šéf turnaje Philipp Lahm kvůli problémům na železnici zmeškal výkop jednoho ze zápasů. Dopravce to vysvětloval tím, že v několika regionech došlo k záplavám, poškození hrází a sesuvům půdy, což ovlivnilo i železniční dopravu.
Další články této rubriky
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »